Icke-religion är ett fenomen som börjat undersöktas allvar först på senare tid. Det är alltså fokus på ett medvetet avståndstagande från religion på ett institutionellt eller individuellt plan. Ledande röster inom studiet av icke-religion internationellt är bland annat Lois Lee, Stacy Gutowski och Stephen Bullivant. Tidig forskning inom icke-religion inriktade sig på att försöka förstå hur människor som valde bort religiösa identiteter, eller som tydligt identifierade sig som ateister, såg på världen. Fältet har brottats med och försökt nyansera termen “sekulär,” med syftet att försöka studera icke-religion inte som frånvaron av religion, utan som närvaron av andra övertygelser och meningssystem.
Parallellt med framväxten av studier av icke-religion under de senaste två decennierna så har även religionsvetare börjat intressera sig för delvis samma fenomen, dock med en viss annan förståelse. Här rör det sig snarare om den del av populationen som inte tydligt vänder sig bort från religion (som t.ex. ateister kan tänkas göra), utan som faller i någon sorts mellankategori där de varken har starka band eller känslor till religion, men som inte tydligt är icke-religiösa. Denna kategori har närmats på olika sätt, bland annat har forskaren David Voas beskrivit dem som “fuzzy.” Voas menar då att människor har kvar lösa band till institutionell religion (som t.ex. medlemskap i Svenska kyrkan i Sverige), utan något engagemang eller starka känslomässiga band. Denna typ av definition visar på att religiösa identiteter inte är dikotoma, utan att det istället finns ett spektrum av sätt att identifiera, affiliera och praktisera religion. Andra sätt att närma sig denna grupp är koncept som kulturell religion, “beleiving withoutbelonging” (Grace Davie) och “believing in belonging” (Abby Day). Days svar på Davies “beleiving without belonging,” pekar på att många ser på sitt medlemskap i t.ex. Svenska kyrkan som en del av deras kulturella, etniska, eller nationella identitet.
Detta framväxande fält rör sig alltså med en rad begrepp, som “fuzziness,” sekularism, icke-religion, och likgiltighet för att fånga in och studera delvis samma populationer vad gäller identifikation och tillhörighet.
Vill du veta mer om icke-religion?
Läs mer och ladda ner artikeln:
Lundmark, Evelina, och Stephen LeDrew. “UnorganizedAtheism and the Secular Movement: Reddit as a Site for Studying ‘Lived Atheism’”. Social Compass 66, nr 1 (2019): 1–18.
Läs mer och ladda ner artikeln:
Lundmark, Evelina, och Anne Lundahl Mauritsen. “Nonbelief, Majority Church, and National Identity: Conceptions of Cultural Christianity, the Danish‘Folk Church’, and Danishness”. Nordic Journal of Religion and Society 35, nr 2 (2022): 83–95.
Kontakt:
Evelina Lundmark
Docent, Uppsala universitet
evelina.lundmark@teol.uu.se